Umiejętność uczenia się

Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie, 3h dydaktyczne

  • Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
  • Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
  • Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych

3 h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2 h dydaktyczne – wykład

Aktywny uczeń na lekcji (uczeń młodszy)

      • Dlaczego powinnismy wykorzystywać na lekcji metody aktywne?
      • Aktywne metody pracy w podstawie programowej
      • Aktywizacja uczniów poprzez metodę storyline
      • Mapy mentalne, metaplan, drzewko decyzyjne – czego uczą?
      • Drzewko problemów – drzewko celów

      3 h

      Metody problemowe w dydaktyce szkolnej

       

      • Problemowe metody pracy w podstawie programowej
      • 4 metody problemowe: metoda problemowa PBL, IBSE, metoda sytuacyjna i klasyczna metoda problemow

      3 h

      Metody aktywizujące w procesie kształcenia uczniów klas IV-VIII

       

      • Cele stosowania metod aktywizujących,
      • Rodzaje aktywności uczniów podczas lekcji prowadzonej z zastosowaniem metod aktywizujących
      • Metody aktywizujące: słowne, badawcze, obserwacyjne
      • Rola nauczyciela w procesie dydaktycznym realizowanym z wykorzystaniem metod aktywizujących

      3 h

      Ocenianie kształtujące w szkole – czy jest możliwe w szkole? – cz. 1

       

      • Ocenianie uczniów w prawie oświatowym – Ustawa o Systemie Oświaty i rozporządzenie o ocenianiu
      • Podstawa programowa, program nauczania a ocenianie uczniów
      • Ocenianie kształtujące jako metoda pracy z uczniem (cele lekcji w języku ucznia, metody pracy na lekcji, informacja zwrotna )

      3 h

      Ocenianie kształtujące w szkole – czy jest możliwe w szkole? – cz. 2

       

      • Planowanie procesu dydaktycznego w oparciu o wymagania podstawy programowej
      • Weryfikacja zgodności programów nauczania z podstawą programową
      • Formułowanie celów lekcji w języku ucznia
      • Informacja zwrotna dla ucznia

      3 h

      Jak zgodnie z prawem oceniać uczniów w szkole

       

      • Ocenianie uczniów w prawie oświatowym – Ustawa o Systemie Oświaty i rozporządzenie o ocenianiu
      • Podstawa programowa, program nauczania a ocenianie uczniów
      • Rozkład materiału a plan wynikowy, wymagania programowe a wymagania edukacyjne, kryteria oceniania
      • Budowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów na poszczególne stopnie szkolne

      3 h

      Metoda projektu edukacyjnego w realizacji podstawy programowej – cz. 1

       

      • Metoda projektu w podstawie programowej
      • Planowanie projektów w szkole podstawowej
      • Gotowe przykłady projektów do realizacji z uczniami

      3 h

      Metoda projektu edukacyjnego w realizacji podstawy programowej – cz. 2

       

      • Wybór treści z podstawy programowej do realizacji przedmiotowego projektu
      • Zaplanowanie i opracowanie autorskiego projektu

      3 h

      Metoda WebQuest – cz. 1

       

      • Metoda WebQuest – na czym to polega?
      • WebQuest w podstawie programowej
      • Efektywne strategie dydaktyczne – konstruktywizm,
      • Gotowe przykłady WebQestów do realizacji.

      Uwaga: Dostęp do pracowni komputerowej z Internetem

      3 h

      Metoda WebQuest – cz. 2

       

      • Cyfrowe narzędzia do tworzenia WQ np. Weebly for Education
      • Zaplanowanie i opracowanie własnego WQ

      Uwaga: Dostęp do pracowni komputerowej z Internetem

      3 h

      Jak motywować uczniów do uczenia się?

       

      • Co wpływa na motywację i efekty w nauce naszych uczniów?
      • Metody motywacji
      • Jak rozwijać świadomość mocnych stron?
      • Wybrane metody ewaluacji własnej lekcji jako sposób na wzmacnianie motywacji uczniów
      • PRO – czyli plan rozwoju osobistego – jako narzędzie automotywacji

      Z podstawą programową za pan brat. Czego nie wiemy, a powinniśmy

          • Jak czytać rozporządzenie o podstawie programowej, by je realizować: cele, treści, zadania szkoły, warunki realizacji
          • Co oznaczają wybrane zapisy w rozporządzeniu?
          • Gdzie w podstawie założono kształtowanie kompetencji kluczowych?
          • Jak sprawdzić, czy realizowany program jest zgodny z podstawą programową?

           

          3 h

          Papieroplastyka - twórcze wspieranie rozwoju kreatywności dziecka

           

          • Jak wykonać ciekawe i oryginalne wytwory z papieru?
          • Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze

          3 h

          Wizualizacja, indywidualizacja i personalizacja. Prawdy i mity o stosowanych zabiegach dydaktycznych VIP, OK. i 5C

           

          Wykład z pogadanką

          • Jak realizacja postulatu wizualizacja- indywidualizacja -personalizacja oraz oceniania kształtującego i 5 kroków skutecznego tutoringu wpływają na jakość procesu dydaktycznego?
          • Co wymienione strategie mają ze sobą wspólnego i dlaczego warto je stosować?

          3 h

          Upcykling a więc coś z niczego - działania wspierające rozwój manualny i ekspresję twórczą dziecka

           

          • Kreatywne, niekonwencjonalnego wykorzystanie różnorodnych surowców wtórnych i odpadów z papieru i tworzyw sztucznych.
          • Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze

          3 h

          Radość Uczenia – belferskie science fiction

           

          • Diagnozowanie wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń, hamujących realizację zawodowych planów i odbierające radość z wykonywania zawodu nauczyciela
          • Techniki radzenia sobie z tymi ograniczeniami i pokonywania ich
          • Zależność między własną twórczą postawą i jej realizacją w działaniu a satysfakcją płynącą z pracy nauczyciela
          • Postawy, zachowania i komunikaty nauczyciela działające demotywująco na uczniów, a jakie sprzyjające wzrostowi motywacji do nauki
          • Przykłady ćwiczeń rozwijających kreatywność, źródła inspiracji dla siebie i swoich uczniów

          3 h

          Proste, mobilne formy zabawkarskie czyli kreatywność w parze z zabawą

           

          • Jak łatwo zrobić ruchomą zabawkę?
          • Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze

          3 h

          Ino oni nie chcom chcieć! - zagadki motywacji

           

          • Rodzaje postaw, zachowania i komunikaty nauczyciela działają demotywująco na uczniów jak i sprzyjające wzrostowi motywacji do nauki
          • Teoria dysonansu poznawczego i jego wpływu na procesy motywacyjne
          • Teoria samodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deciego i jej wpływ na procesy motywacyjne
          • Teoria optymizmu M.Seligmana i proponowane przez niego rozróżnienie stylów wyjaśniania, zastosowanie tej wiedzy wobec swoich uczniów, wzbudzenie w dziecku optymizmu i poczucia kontroli
          • Przykłady technik aktywizujących i wspomagających uczenie się, umiejętnie dostosowanie ich do celów nauczania oraz konkretnej grupy uczniów

          3 h

          Kreatywność – przereklamowana sprawa?

           

          • Pojęcie kreatywności – jako kluczowej kompetencji przyszłości, promowanej zarówno w środowiskach edukacyjnych jak i ekonomicznych
          • Zależność między własną twórczą postawą i jej realizacją w działaniu a satysfakcją płynącą z pracy nauczyciela
          • Przykłady ćwiczeń rozwijających kreatywność, aktywne poszukiwania źródeł inspiracji dla siebie i swoich uczniów
          • Trafnie zastosowanie wybranych ćwiczeń w ramach nauczanego przedmiotu i/lub w konkretnej sytuacji trudnej wychowawczo
          • Umiejętności twórczego rozwiązywania problemów – jako istotnego elementu profilaktyki wypalenia zawodowego

          3 h

          Papierowe upominki - proste i atrakcyjne drobiazgi, jako wsparcie rozwoju kreatywności dziecka

           

          • Jak własnoręcznie zrobić prezent?
          • Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze

          3 h

          „Pomarszczone fantazje” – rolowanie bibuły – wsparcie rozwoju manualnego i kreatywności dziecka-

           

          • Właściwości bibuły marszczonej
          • Na czym polega technika jej rolowania?
          • Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze

          3 h

          Masz jakieś pytania?

          Skontaktuj sie z nami