Umiejętność uczenia się
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie, 3h dydaktyczne
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3 h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2 h dydaktyczne – wykład
Aktywny uczeń na lekcji (uczeń młodszy)
- Dlaczego powinnismy wykorzystywać na lekcji metody aktywne?
- Aktywne metody pracy w podstawie programowej
- Aktywizacja uczniów poprzez metodę storyline
- Mapy mentalne, metaplan, drzewko decyzyjne – czego uczą?
- Drzewko problemów – drzewko celów
3 h
Metody problemowe w dydaktyce szkolnej
- Problemowe metody pracy w podstawie programowej
- 4 metody problemowe: metoda problemowa PBL, IBSE, metoda sytuacyjna i klasyczna metoda problemow
3 h
Metody aktywizujące w procesie kształcenia uczniów klas IV-VIII
- Cele stosowania metod aktywizujących,
- Rodzaje aktywności uczniów podczas lekcji prowadzonej z zastosowaniem metod aktywizujących
- Metody aktywizujące: słowne, badawcze, obserwacyjne
- Rola nauczyciela w procesie dydaktycznym realizowanym z wykorzystaniem metod aktywizujących
3 h
Ocenianie kształtujące w szkole – czy jest możliwe w szkole? – cz. 1
- Ocenianie uczniów w prawie oświatowym – Ustawa o Systemie Oświaty i rozporządzenie o ocenianiu
- Podstawa programowa, program nauczania a ocenianie uczniów
- Ocenianie kształtujące jako metoda pracy z uczniem (cele lekcji w języku ucznia, metody pracy na lekcji, informacja zwrotna )
3 h
Ocenianie kształtujące w szkole – czy jest możliwe w szkole? – cz. 2
- Planowanie procesu dydaktycznego w oparciu o wymagania podstawy programowej
- Weryfikacja zgodności programów nauczania z podstawą programową
- Formułowanie celów lekcji w języku ucznia
- Informacja zwrotna dla ucznia
3 h
Jak zgodnie z prawem oceniać uczniów w szkole
- Ocenianie uczniów w prawie oświatowym – Ustawa o Systemie Oświaty i rozporządzenie o ocenianiu
- Podstawa programowa, program nauczania a ocenianie uczniów
- Rozkład materiału a plan wynikowy, wymagania programowe a wymagania edukacyjne, kryteria oceniania
- Budowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów na poszczególne stopnie szkolne
3 h
Metoda projektu edukacyjnego w realizacji podstawy programowej – cz. 1
- Metoda projektu w podstawie programowej
- Planowanie projektów w szkole podstawowej
- Gotowe przykłady projektów do realizacji z uczniami
3 h
Metoda projektu edukacyjnego w realizacji podstawy programowej – cz. 2
- Wybór treści z podstawy programowej do realizacji przedmiotowego projektu
- Zaplanowanie i opracowanie autorskiego projektu
3 h
Metoda WebQuest – cz. 1
- Metoda WebQuest – na czym to polega?
- WebQuest w podstawie programowej
- Efektywne strategie dydaktyczne – konstruktywizm,
- Gotowe przykłady WebQestów do realizacji.
Uwaga: Dostęp do pracowni komputerowej z Internetem
3 h
Metoda WebQuest – cz. 2
- Cyfrowe narzędzia do tworzenia WQ np. Weebly for Education
- Zaplanowanie i opracowanie własnego WQ
Uwaga: Dostęp do pracowni komputerowej z Internetem
3 h
Jak motywować uczniów do uczenia się?
- Co wpływa na motywację i efekty w nauce naszych uczniów?
- Metody motywacji
- Jak rozwijać świadomość mocnych stron?
- Wybrane metody ewaluacji własnej lekcji jako sposób na wzmacnianie motywacji uczniów
- PRO – czyli plan rozwoju osobistego – jako narzędzie automotywacji
Z podstawą programową za pan brat. Czego nie wiemy, a powinniśmy
- Jak czytać rozporządzenie o podstawie programowej, by je realizować: cele, treści, zadania szkoły, warunki realizacji
- Co oznaczają wybrane zapisy w rozporządzeniu?
- Gdzie w podstawie założono kształtowanie kompetencji kluczowych?
- Jak sprawdzić, czy realizowany program jest zgodny z podstawą programową?
3 h
Papieroplastyka - twórcze wspieranie rozwoju kreatywności dziecka
- Jak wykonać ciekawe i oryginalne wytwory z papieru?
- Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze
3 h
Wizualizacja, indywidualizacja i personalizacja. Prawdy i mity o stosowanych zabiegach dydaktycznych VIP, OK. i 5C
Wykład z pogadanką
- Jak realizacja postulatu wizualizacja- indywidualizacja -personalizacja oraz oceniania kształtującego i 5 kroków skutecznego tutoringu wpływają na jakość procesu dydaktycznego?
- Co wymienione strategie mają ze sobą wspólnego i dlaczego warto je stosować?
3 h
Upcykling a więc coś z niczego - działania wspierające rozwój manualny i ekspresję twórczą dziecka
- Kreatywne, niekonwencjonalnego wykorzystanie różnorodnych surowców wtórnych i odpadów z papieru i tworzyw sztucznych.
- Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze
3 h
Radość Uczenia – belferskie science fiction
- Diagnozowanie wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń, hamujących realizację zawodowych planów i odbierające radość z wykonywania zawodu nauczyciela
- Techniki radzenia sobie z tymi ograniczeniami i pokonywania ich
- Zależność między własną twórczą postawą i jej realizacją w działaniu a satysfakcją płynącą z pracy nauczyciela
- Postawy, zachowania i komunikaty nauczyciela działające demotywująco na uczniów, a jakie sprzyjające wzrostowi motywacji do nauki
- Przykłady ćwiczeń rozwijających kreatywność, źródła inspiracji dla siebie i swoich uczniów
3 h
Proste, mobilne formy zabawkarskie czyli kreatywność w parze z zabawą
- Jak łatwo zrobić ruchomą zabawkę?
- Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze
3 h
Ino oni nie chcom chcieć! - zagadki motywacji
- Rodzaje postaw, zachowania i komunikaty nauczyciela działają demotywująco na uczniów jak i sprzyjające wzrostowi motywacji do nauki
- Teoria dysonansu poznawczego i jego wpływu na procesy motywacyjne
- Teoria samodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deciego i jej wpływ na procesy motywacyjne
- Teoria optymizmu M.Seligmana i proponowane przez niego rozróżnienie stylów wyjaśniania, zastosowanie tej wiedzy wobec swoich uczniów, wzbudzenie w dziecku optymizmu i poczucia kontroli
- Przykłady technik aktywizujących i wspomagających uczenie się, umiejętnie dostosowanie ich do celów nauczania oraz konkretnej grupy uczniów
3 h
Kreatywność – przereklamowana sprawa?
- Pojęcie kreatywności – jako kluczowej kompetencji przyszłości, promowanej zarówno w środowiskach edukacyjnych jak i ekonomicznych
- Zależność między własną twórczą postawą i jej realizacją w działaniu a satysfakcją płynącą z pracy nauczyciela
- Przykłady ćwiczeń rozwijających kreatywność, aktywne poszukiwania źródeł inspiracji dla siebie i swoich uczniów
- Trafnie zastosowanie wybranych ćwiczeń w ramach nauczanego przedmiotu i/lub w konkretnej sytuacji trudnej wychowawczo
- Umiejętności twórczego rozwiązywania problemów – jako istotnego elementu profilaktyki wypalenia zawodowego
3 h
Papierowe upominki - proste i atrakcyjne drobiazgi, jako wsparcie rozwoju kreatywności dziecka
- Jak własnoręcznie zrobić prezent?
- Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze
3 h
„Pomarszczone fantazje” – rolowanie bibuły – wsparcie rozwoju manualnego i kreatywności dziecka-
- Właściwości bibuły marszczonej
- Na czym polega technika jej rolowania?
- Wykonanie różnorodnych prac – konkretne działania twórcze
3 h
Masz jakieś pytania?
Skontaktuj sie z nami