Kompetencje kluczowe
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie
3h dydaktyczne szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne wykład
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
Kompetencje kluczowe pojęcie nie nowe
Wykład z pogadanką i warsztatem
- Czym są kompetencje kluczowe i dlaczego każdy nauczyciel jest jest zobligowany do ich kształtowania
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Zadania szkoły na danym etapie kształcenia a kompetencje kluczowe
4h
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Porozumiewanie się w języku ojczystym
- Definicja – porozumiewania się w języku ojczystym
- Rozwijanie indywidualnych zdolności poznawczych umożliwiających interpretację świata i relacje z innymi ludźmi.
- Wzmacnianie znajomości słownictwa, gramatyki funkcjonalnej i funkcji języka.
- Kształtowanie świadomości głównych typów interakcji słownej, znajomość pewnego zakresu tekstów literackich i innych, głównych cech rozmaitych stylów i rejestrów języka oraz świadomość zmienności języka i sposobów porozumiewania się w różnych kontekstach.
- Utrwalanie umiejętności rozróżniania i wykorzystywania różnych typów tekstów, poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji, wykorzystywania pomocy oraz formułowania i wyrażania własnych argumentów w mowie i w piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do kontekstu.
3h
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
- Rozwijanie indywidualnych zdolności poznawczych umożliwiających interpretację świata i relacje z innymi ludźmi.
- Wzmacnianie znajomości słownictwa, gramatyki funkcjonalnej i funkcji języka.
- Kształtowanie świadomości głównych typów interakcji słownej, znajomość pewnego zakresu tekstów literackich i innych, głównych cech rozmaitych stylów
i rejestrów języka oraz świadomość zmienności języka i sposobów porozumiewania się w różnych kontekstach. - Utrwalanie umiejętności rozróżniania i wykorzystywania różnych typów tekstów, poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji, wykorzystywania pomocy oraz formułowania i wyrażania własnych argumentów w mowie i w piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do kontekstu.
Kompetencja kluczowa w zakresie czytania i pisania na sprawdzianie ósmoklasisty – jak skutecznie przygotować uczniów do spełnienia wymagań egzaminacyjnych na egzaminie z języka polskiego
- Wiedza, umiejętności i postawy ważne dla kompetencji czytania i pisania
- Gromadzenie i przetwarzanie informacji w podstawie programowej różnych przedmiotów
- Tworzenie argumentów i tekstów argumentacyjnych na lekcjach różnych przedmiotów
- Jakimi zadaniami badać poziom opanowania kompetencji
- Ocenianie poziomu opanowania kompetencji – kryteria oceniania
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Porozumiewanie się w językach obcych
- Wiedza, umiejętności i postawy ważne dla kompetencji porozumiewania się w językach obcych
- Praktyczne sposoby stwarzania sytuacji językowych na różnych przedmiotach w kontekście porozumiewania się w językach obcych
- Wykorzystanie wyrazów i zwrotów obcojęzycznych do podnoszenia kompetencji językowych
- Korzystanie ze źródeł obcojęzycznych poprzez wykorzystanie programów translatorskich
- Społeczny i kulturowy kontekst w komunikacji w obcych językach
3h
Metodyka nauczania smyka – metody i techniki pracy z dzieckiem młodszym na języku obcym – kram pomysłów
- Przyswajanie, czy uczenie się – prawdy i mity o uczeniu języka obcego dzieci na podstawie opinii ekspertów z 26 krajów – „Zalecenia norymberskie”.
- Metodyka nauczania dziecka młodszego w pigułce – przegląd metod i technik pracy wraz z przykładami.
- Prezentacja wybranych technik pracy z kartami obrazkowymi, teatrzykiem kamishibai, pacynkami …
- Z czego korzystać ? – przegląd materiałów przydatnych do pracy językowej z dzieckiem młodszym.
3h
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Kompetencje matematyczne na egzaminie ósmoklasisty
- Zadania na egzaminie ósmoklasisty z matematyki
- Modele algebraiczne w opisie problemów
- Myślenie krytyczne i analityczne na sprawdzianie ósmoklasisty
- Metody ex cathedra a dowolność w metodzie rozwiązywania zadań – ocenianie rozwiązań
- Kształtowanie myślenia matematycznego na lekcjach różnych przedmiotów – analiza podstawy programowej
3h
Obserwacja i doświadczenie w nauczaniu przyrody w edukacji wczesnoszkolnej
- Dlaczego warto eksperymentować ?
- Obserwacje i doświadczenia w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej. Na czym polega obserwacja i doświadczenie?
- Etapy przeprowadzania doświadczeń
- Projektowanie obserwacji i doświadczeń (eksperymentów) w odniesieniu do treści podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej
3h
Eksperymenty klasyczne i naturalne w szkole
- Dlaczego warto eksperymentować?
- Eksperymenty, a integracja wiedzy z różnych przedmiotów w praktyce szkolnej
- Eksperymenty w podstawie programowej
- Etapy procedury badawczej
- Projektowanie eksperymentów w odniesieniu do treści podstawy programowej różnych przedmiotów
3h
Eksperyment jako narzędzie całościowego postrzegania świata ( narzędzie w drodze dociekania prawdy)
- Czym jest eksperyment?
- Eksperyment naturalny i laboratoryjny
- Eksperymenty w podstawie programowej
- Na czym polega eksperyment– etapy procedury badawczej
- Projektowanie eksperymentów w odniesieniu do treści podstawy programowej różnych przedmiotów i integracja treści i umiejętności z różnych przedmiotów
3h
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie (3h dydaktyczne
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Kompetencje społeczne i obywatelskie
- Definicja kompetencji społecznych i obywatelskich
- Kształtowanie świadomości podstawowych pojęć dotyczących osób, grup, organizacji zawodowych, równości płci i niedyskryminacji, społeczeństwa i kultury oraz rozumienia wielokulturowych i społeczno-ekonomicznych wymiarów społeczeństw europejskich
- Nabycie umiejętności w zakresie do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania połączonego ze zdolnością radzenia sobie ze stresem i frustracją oraz do wyrażania ich w konstruktywny sposób
- Określenie kompetencji obywatelskich, przybliżenie pojęć demokracji, sprawiedliwości, równości, obywatelstwa i praw obywatelskich, łącznie ze sposobem ich sformułowania. Obejmują one również znajomość współczesnych wydarzeń, jak i głównych wydarzeń i tendencji w narodowej, europejskiej i światowej historii
- Kształtowanie umiejętności zdolności do efektywnego zaangażowania, wraz z innymi ludźmi
w działania publiczne, wykazywania solidarności i zainteresowania rozwiązywaniem problemów stojących przed lokalnymi i szerszymi społecznościami - Rozwijanie krytycznej i twórczej refleksji oraz konstruktywnego uczestnictwa w działaniach społeczności lokalnych i sąsiedzkich oraz procesach podejmowania decyzji na wszystkich poziomach, od lokalnego, poprzez krajowy, po europejski, szczególnie w drodze głosowania
3h
Kooperatywne uczenie się – sposób na równoczesną realizację celów przedmiotowych i rozwijanie kompetencji społecznych
- Dowody na skuteczność kooperatywnego ucznia się – prezentacja wyników badań
- Mechanizmy warunkujące skuteczność kooperatywnego uczenia się
- Przegląd metod: partner-check, tempo-duet, jigsaw, 1-2-wszyscy, narada ponumerowanych głów , …, inne.
- Planowanie wykorzystania poznanych metod
3h
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie (3h dydaktyczne
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Jak kształtować postawy uczniów?
- Profilaktyka zachowań ryzykownych
- Dopalacze – współczesne zagrożenia młodzieży
- Dostosowanie programów nauczania do warunków szkoły i potrzeb rynku pracy
3h
Aktywny uczeń na lekcji (uczeń młodszy)
- Dlaczego powinnismy wykorzystywać na lekcji metody aktywne?
- Aktywne metody pracy w podstawie programowej
- Aktywizacja uczniów poprzez metodę storyline
- Mapy mentalne, metaplan, drzewko decyzyjne – czego uczą?
- Drzewko problemów – drzewko celów
3h
Metody problemowe w dydaktyce szkolnej
- Problemowe metody pracy w podstawie programowej
- 4 metody problemowe: metoda problemowa PBL, IBSE, metoda sytuacyjna i klasyczna metoda problemowa
3h
Metody aktywizujące w procesie kształcenia uczniów klas IV-VIII
- Cele stosowania metod aktywizujących
- Rodzaje aktywności uczniów podczas lekcji prowadzonej z zastosowaniem metod aktywizujących
- Metody aktywizujące: słowne, badawcze, obserwacyjne
- Rola nauczyciela w procesie dydaktycznym realizowanym z wykorzystaniem metod aktywizujący
3h
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole - wprowadzenie (3h dydaktyczne
- Co to są kompetencje kluczowe i dlaczego mamy je kształtować u uczniów?
- Kompetencje kluczowe w podstawie programowej
- Interdyscyplinarność kompetencji kluczowych
3h dydaktyczne – szkolenie warsztatowe lub 2h dydaktyczne – wykład
Świadomość i ekspresja kulturalna
- Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury
i sztuk wizualnych - Usystematyzowanie zagadnień związanych z wiedza kulturalną, określenie świadomości lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie
- rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie i w innych regionach świata oraz konieczności jej zachowania, a także zrozumienie znaczenia czynników estetycznych w życiu codziennym
- Kształtowanie wrażliwości i ekspresji, pokazanie przyjemności z odbioru dzieł sztuki i widowisk, jak i wyrażanie siebie poprzez różnorodne środki z wykorzystaniem wrodzonych zdolności
- Rozwijanie twórczych umiejętności, które mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach zawodowych
3h
Masz jakieś pytania?
Skontaktuj sie z nami